نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید         ( 1067 )                                

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

ســوره 20 : طـه ( مـکّــی ـ 135 آیه دارد ـ جزء  شا نزدهم ـ صفحه 312 )


( قسمــت هفتـــم)


سالکان سَبیل شریعت

 ( جزء شانزد هــم صفحــه 312 آیه 12   )

بسم الله الرحمن الرحیم 

إِنِّی أَنَا رَبُّکَ فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ إِنَّکَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى


   ترجمــه لفظــی آیــــه شریفـه :

 

این منم پروردگار تو ، پاى ‏پوش خویش بیرون آور که تو در وادى مقدس طوى هستى


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :

 

ای موسی ؛

دلت را از صحبت دو جهان فـــارغ ســـــاز ،

و به صفت انفراد ؛ خود را تنها برای حقّ آماده ساز !

یگانه را یگانه باش !

اول در تجــریــــدِ قصد ؛

آن گاه در نسیــــــــمِ اُنس !

از دو گیتــــــی بیــــــــزار شـــو !

تا نسیمِ اُنس از صحــــرای لم یـــــزل وزیدن گیرد !

آن گاه حجــابِ تقسیــــــم از میان برخاستــــه ،

و ندایِ لطف به جان عاشق رسیـده !

نقـــــــل کـــرده انـــد :

چون خطابِ « منم خــدای یگانه » به گوش موسی رسید ؛

سلطانِ هیبــــت بر او تاختــــــــــن آورد ،

و در حیـــرت و دهشت افتـــــــــاد ،

و از صولتِ آن هیبت ؛ وی را آرامِ جان نماند !

نه تــــــــن صبـــــــر برتـــافت ،

نه دل با عقــــــــل پــــرداخت ،

تا خداونــــد به نـدای لطـــف ؛

تــــــدارکدل وی کـــــــــرد ؛

و حدیث عصــــــــــــا به میان آورد ؛

و فـرمـــــود :

چه در دست راست داری ؟

گفت : این عصــــــای مــــن است ،

فــرمــــــان آمــــــــد : آن را بیفـکــــــن !

عصــــا بیفکند و مـــــــــــار شــد !

چون مــــــار آهنگ او کرد بترسیـــــد ! و به هزیمت شد !

نــــــــدا آمــــــد : نتــــــرس ! و آن را بگیــــــــــر !

این همان عصا است که تو گفتی و دعوی کردی !

ای موسی ؛ تو را با دعـــــــــوی چه کار ؟

مـــردانِ راه ؛ دعــــــوی نکنند ،

و هیچ چیــــز به خود نسبت ندهند ،

که آن ؛ صفتِ هستی و آثارِ دعویِ موسی بود ،

و چون او دعوی دارائی (مالکیت) کرد ؛

موسی را مطّلع فرمود تا از آن دعوی برخاست ،

و دامــــــنِ عصمتِ خود را از آن گَــــــــرد بیفشاند !


[ ای جوانمرد ؛ گرچه ظاهر آیات ، خطاب به موسی است ،

لکن در باطن خطاب به همه ی روندگان راه حقیقت ،

و سالکان سبیــــــل شـــریعـــــت است !

پس همه را به خـــود گیـــــــــر !

و با گوش شنوا و چشم بینا (بصیرت)

بشنــــــو و ببیــــــن و به کار گیـــــــــر ! ]



موضوع :